Dopravní terminál Újezd včetně parkovacího domu
Realizátor
Statutární město Prostějov
Rozpočet
197 611 155 Kč
Termín
květen 2026
Financování
Rozpočet města a dotace
Priority
Mobilita
Popis
AKTUÁLNĚ - dne 5. listopadu 2025 byl slavnostně otevřen dopravní terminál !!!
Jedná se o významnou investiční akci města, která je součástí strategie ITI Olomoucké aglomerace.
V březnu 2021 byla dokončena studie Dopravního terminálu Újezd. Jedná se o prostorové dopravně inženýrského řešení výstavby terminálu autobusové dopravy s přístavbou víceúrovňového parkovacího objektu. Součástí řešení byl návrh přestavby souvisejícího území za účelem maximalizace počtu parkovacích kapacit a zkvalitnění vazeb pěší a cyklistické dopravy v řešené lokalitě. V návrhu bylo počítáno i s úpravou stávající jednosměrné větve okružní křižovatky na ulici Sádky. Návrh upravil celkovou koncepci prostoru kolem stávající administrativní budovy a autobusových zastávek „Prostějov, Újezd“. Z důvodu nedostatečné kapacity stávající autobusové zastávky byl ve směru na Žešov navržen nový dopravní terminál. V rámci terminálu bylo navrženo i zázemí a zastřešení autobusových nástupišť.
Zpracovatel studie RSE Project s.r.o.
Výstupy ze studie byly prezentovány v květnu 2021 radě města, které byl předložen návrh na pokračování zpracováním dalších stupňů PD.
V červnu 2021 se konalo výběrové řízení na zpracovatele projektové dokumentace pro společné územní a stavební řízení a dokumentace pro provedení stavby, byla vybrána společnost ALFAPROJEKT OLOMOUC, a.s. s nabízenou cenou ve výši 3 859 900 Kč. Náklady na zpracování této PD jsou: pro rok 2021 - 2 020 700 Kč za PD pro společné povolení a pro rok 2022 - 1 839 200 Kč za inženýrskou činnost, vizualizaci a PD pro provádění stavby. Po dokončení projekčních prací byla podána žádost o společné povolení, které bylo v prosinci 2022 vydáno na terminál a na další stavební objekty. Parkovací dům získal stavební povolení v červenci 2023.
Náklady na nový terminál včetně úpravy veřejných prostranství, parkovacích ploch, chodníků, dopravního napojení, komunikací, cyklostezky, veřejného osvětlení a zeleně jsou odhadnuty na cca 90 mil. Kč. Samotný parkovací dům pro 132 aut by měl stát cca 100 mil. Kč.
Na terminál Újezd bylo zažádáno o dotaci v rámci individuální výzvy IROP a na parkovací dům prostřednictvím ITI OA. Od července 2023 se připravovaly podklady pro žádost o dotaci - studie proveditelnosti, dopravně-inženýrská analýza, rozdělení rozpočtu na uznatelné a neuznatelné náklady.
Výběrové řízení na dodavatele stavby mohlo být vypsáno až po podání žádosti o dotaci.
Podrobnější informace o projektu:
Původní urbanistická struktura města byla v tomto prostoru narušena. Z tohoto důvodu bylo nezbytné revitalizovat veřejný prostor, do kterého byly vloženy potřebné funkce. Především vytvořit plnohodnotný dopravní terminál pro kapacitní autobusovou dopravu a podstatně navýšit kapacitu parkovacích míst v přijatelné docházkové vzdálenosti od jádra města.
Část parkovacích míst je možné umístit do vícepodlažního objektu. Stávající zeleň, která musela novému řešení ustoupit, byla nahrazena novou výsadbou vyšší kvality. Návrh byl koordinován se stávající technickou infrastrukturou a navržené stavby byly opatřeny novou.
Převážná většina stromů i keřů, které se nacházejí v rámci zahuštěných výsadeb před budovou policie byla nekvalitních a do budoucna neperspektivních. Jednalo se především o borovice černé a dále javory mléče. Listnaté stromy podél hlavních komunikací (pokud se nenacházejí bezprostředně v místech nového záměru) zůstaly na svém stanovišti. Jedná se většinou o starší, dlouhověké dřeviny, které již byly často ošetřeny, aby se prodloužila jejich doba růstu nebo naopak o nově vysazené stromy v období dynamického růstu. Pokryvné výsadby pod alejovými stromy podél hlavních komunikací zůstaly většinou zachovány, v případě změny trasy chodníku byly doplněny rostlinami stejného druhu.
Úprava veřejných prostranství spočívala ve výměně stávajících technicky nekvalitních a prašných zpevněných ploch za vsakovací a materiálově kvalitní povrchy s odvodem vody a následným vsakem přímo v místě. Veřejná prostranství byla doplněna o parkové úpravy doplněné o keřové a trvalkové výsadby s důrazem na posílení pobytové a rekreační funkce. Druhová skladba veřejné zeleně byla volena s ohledem na budoucí expozici území, růstový potenciál a estetické hodnoty. Samotný objekt parkovacího domu je doplněný o extenzivní zelenou střechu a popínavou zeleň. Dešťové vody s veškeré nově budovaných objektů a rekonstruovaných ploch budou vsakovány v lokalitě.
Napojení na dopravní infrastrukturu:
Stavba je napojena na stávající uliční síť v prostoru ulic Újezd a Sádky. Došlo k novému řešení části uličního prostoru ul. Újezd. Byl zde vytvořen zastřešený záliv 2 zastávek autobusů v opačném směru. V prostoru vedle vjezdu na parkoviště obchodního centra Lidl byl vytvořen nový přechod pro chodce. Kruhový objezd na Petrském náměstí byl částečně upraven pro obousměrné dopravní připojení ulice Sádky. Stávající dvě napojovací místa dopravního okruhu ve vnitrobloku zůstala zachována (pozice budou upraveny).
Stavba obsahuje kromě nového dopravního řešení území autobusový terminál se zastřešením, parkovací dům a další parkovací plochy, úpravy komunikací, chodníků, smíšené stezky pro chodce a cyklisty, odvodnění zpevněných ploch, veřejné osvětlení, přeložky sítí, sadové úpravy a mobiliář včetně dětského hřiště. Pro zajištění bezpečnosti cestujících byl vybudován kamerový systém.
Autobusový terminál:
V místě stávající západní zastávky Prostějov, Újezd byl navržen nový autobusový terminál se třemi nástupišti. U dvou nástupišť je počítáno se zastavením dvou autobusů. Celková kapacita terminálu je 5 autobusů.
Součástí dopravního terminálu je instalace vhodného mobiliáře v podobě laviček, odpadkových košů nebo informační tabule s informacemi o odjezdech a příjezdech jednotlivých linek. Na východní straně ulice Újezd se nachází výstupní zastávka, kde je možnost zastavení dvou autobusů.
Zastřešení dopravního terminálu:
Je volena obdobná kvalitní forma, která je již v Prostějově realizována na Floriánském náměstí. Osobám čekajícím na autobusové spojení slouží lehké ocelové přístřešky vybavené informačním systémem a lavičkami. Přístřešky mají plné prosklené zadní stěny, aby vznikly průhledy do ploch se zelení.
Parkovací dům a parkovací plochy:
Parkovací dům je tvořen železobetonovou monolitickou konstrukcí s ocelovým opláštěním. Vstupy do objektu jsou orientovány jednak k dopravnímu terminálu a jednak do ulice Sádky.
Podélný tvar objektu bude navazovat na autobusový terminál, celkové půdorysné rozměry objektu jsou 70m x 32,75m. Objekt je navržen jako dvoupodlažní (čtyři tzv. „poloviční patra“), kdy jednotlivá patra jsou vůči sobě posunuta vždy o 1,5m. Parkovací dům je napojen ze západní strany na pojízdnou komunikaci, ze severu a jihu pak na pěší chodníky.
Parkovací dům bude vybaven sociálním zázemím pro uživatele a také pro blízký autobusový terminál, místností pro úklid a odstavení uklízecích strojů, technická místnost elektro. V domě budou situována parkovací místa pro vozidla s alternativním pohonem.
Z šíře komunikace a délky parkovacích stání vychází minimální světlá šířka jednoho polopatra, a to 15,9m. Horizontální komunikace budou rozděleny na dva pruhy, chodci se v rámci pater budou pohybovat po komunikaci. V úrovni 1. NP je navržen sociální uzel, který tvoří WC.
Počet parkovacích stání v domě – 132, z toho pro imobilní 6 PS, pro osoby doprovázející dětský kočárek 2 PS, dobíjecí místa pro elektromobily 4 PS, LPG/CNG 31 PS.
Parkovací dům je navržen pro nonstop režim, nepředpokládá se omezená provozní doba. Sledování obsazenosti parkovacího domu bude zobrazeno na informačním panelu u vjezdu.
Na severní straně ulice Sádky jsou navrženy podélná parkovací stání v počtu 11 ks, z toho 1 pro imobilního občana. Podélná stání jsou navržena z důvodu zajištění bezpečnosti a rychlého vjezdu a výjezdu vozidel Policie ČR. Proto je zde také v této části snížena rychlost na 30 km/h.
Ve vnitrobloku je uvažováno celkem 89 parkovacích míst, z toho 5 stání pro vozidla imobilních řidičů. 3 stání jsou podélná, 86 kolmá.
Celkový počet parkovacích míst v území bude 232 ks po realizaci záměru.
Ulice Sádky je stavebně upravena, v levé části dochází k zúžení vozovky z 6,5m na 6 m.
Náklady na parkovací dům jsou dle PD ve výši 118,7 mil. Kč s DPH.
Úprava větve okružní křižovatky:
Pro lepší dopravní obslužnost parkovacího domu bylo počítáno s dvousměrnou větví okružní křižovatky na Petrském náměstí. Křižovatku byla stavebně upravena pro obousměrné dopravní připojení ulice Sádky. Rozšíření bylo provedeno na obou stranách stávající větve a zároveň došlo k mírné úpravě trasy. Bylo nutné upravit stávající přechod pro chodce včetně nového ochranného ostrůvku.
Smíšená stezka pro chodce a cyklisty:
Místo zrušené CS podél ulice Sádky byla navržena smíšená stezka pro chodce a cyklisty s odděleným provozem. Nově navržená stezka vede přibližně ve stejné trase jako původní CS.
Chodníky:
Pěší tahy jsou napojeny na stávající pěší komunikace a ke stávajícím budovám jsou vedeny novými chodníky od ulice Újezd a od ulice Sádky. Místo pro přecházení – u prodejny LIDL je na ul. Újezd vytvořeno místo pro přecházení včetně nového ochranného ostrůvku.
Odvodnění zpevněných ploch:
Areál výstavby je odvodněn oddílnou kanalizací. Byla navržena likvidace dešťových vod odtékajících z části zpevněných ploch odvodněných odtokovými objekty (vpusti, žlaby) a ze střechy parkovacího objektu. Odvodnění ploch autobusové zastávky a ploch přiléhajících k zastávce je odvodněno nově navrženou dešťovou kanalizací napojenou na vsakovací objekt 1.
Navržená kanalizace odvádí dešťové vody z ploch, ze kterých dešťové vody dříve neřízeně odtékaly volně na terén nebo do stávající veřejné kanalizace. Realizací stavby se minimalizoval nátok dešťových vod do veřejné kanalizace. Do ní bude pouze odtékat případný havarijní přeliv z kanalizační šachty na odtoku z vsakovacího objektu 1.
Veřejné osvětlení:
Stávající osvětlení ulice Újezd bylo v místě budování dopravního terminálu demontováno. Nahrazeno bylo novými bezpaticovými stožáry 8m s obloukovým výložníkem 1,5 m, na které byla přeložena stávající sodíková svítidla Atos 100W pro jednotné osvětlení komunikace.
Kompletně bylo demontováno také stávající osvětlení obslužné komunikace okolo objektu Policie ČR. V tomto prostoru bylo instalováno osvětlení nové, které je na sadových stožárech 5m. Osvětlení bylo provedeno LED svítidly.
Další rekonstruovanou částí bylo osvětlení ulice Sádky. Zde byly demontovány 3 stávající stožáry od ulice Komenského. V celé délce ulice Sádky bylo pak instalováno osvětlení nové, které je na výložníkových bezpaticových stožárech 8m s výložníkem 1m. Na sloupech byla osazena LED svítidla.
Poslední rekonstruovanou částí bylo místo napojení ulice Sádky na okružní křižovatku u benzinové stanice. Zde byl demontován jeden stožár okružní křižovatky. Stožár byl nahrazen stožárem novým, na který bylo přeloženo stávající sodíkové svítidlo Atos. Demontován byl i stávající stožár osvětlení přechodu pro chodce do ulice Sádky. V místě pak byl vybudován nový přechod, který bude osvětlen ze dvou stožárů, na kterých jsou svítidla typu Zebra.
Přeložky sítí:
Přeložky NN – mimo prostor výstavby parkovacího domu bylo vedení NN přeloženo.
Přeložky sdělovacích kabelů – rovněž stávající vedení slaboproudých rozvodů bylo přeloženo mimo parkovací dům.
Sadové úpravy:
Zeleň je zde pojata jako významný prvek veřejných prostranství a klade si za cíl vytvořit příjemné prostředí.
Základní kostru tvoří autochtonní dlouhověké dřeviny – lípy, javory, jasany a nová varieta platanu. Výše uvedené stromy jsou doplněny dřevinami s přísně kulovitou korunou nebo s uzavřeným úzce sloupovitým růstem. Tuto základní kostru budou především v jarních a podzimních měsících oživovat atraktivně kvetoucí a zbarvující dřeviny. Tyto stromy mají většinou malou výšku a menší průměr koruny (vhodné i do stísněných prostor). Jedná se především o okrasné sakury, višně a atraktivní kvetoucí magnólie.
Živé ploty byly navrženy v rámci celého areálu, většinou jako doprovod chodníků pro pěší, na ohraničení parkovacích stání nebo ploch zeleně nebo pro odclonění plotů po obvodu lokality. Ve většině případů se bude jednat o živé ploty nižší, volně rostoucí, tvořené tavolníky, nízkou zlaticí, nízkými šeříky nebo kvetoucími panašovanými nižšími vajgéliemi nebo trojpuky. Plošné keřové výsadby byly navrženy u parkovišť, na rozcestí chodníčků nebo na místech, kde by se špatně trávník udržoval. Všude zde budou vysázeny rostliny nízké, pokryvné – skalníky, mochny nízké kvetoucí tavolníky a odolné nízké růže, stále zelené bíle panašované brsleny, levandule a nízké červené vajgélie.
Za přístřešky u autobusové zastávky jsou situovány záhony čtvercového půdorysu, které by měly být v pravidelném rastru osázeny barevnými nižšími keři (v návrhu je použit dřišťál).
Nová budova parkovacího domu bude do budoucna obrostlá popínavými dřevinami – např. opadavý přísavník v kombinaci se stále zeleným břečťanem.
Shrnutí nové výsadby: vysazeno 101 ks stromů, 959 ks živého plotu, 265 ks povínavek, 7 485 ks plošných keřů, 790 ks trvalek, 460 ks okrasných travin.
Kácení: 46 ks dřevin převážně náletového charakteru
Mobiliář:
V severní části řešeného území bylo navrženo dětské hřiště s herními a sportovními prvky pro děti předškolního věku.
Spolu s vybudováním nových pěších komunikací, zelených ploch a dětského hřiště bylo třeba na vybraná místa umístit městský mobiliář sestávající se z laviček a odpadkových košů.
Navrženy byly lavičky s ocelovou konstrukcí a se sedákem a opěradlem z dřevěných lamel. Do přístřešků autobusových zastávek byly také situovány lavičky ale na centrální noze. Poblíž laviček a podél chodníků byly umístěny odpadkové koše se stříškou.
V rozpočtu města Prostějova na rok 2023 bylo vyčleněno 15 mil. Kč.
V říjnu 2023 rada města schválila podání žádosti o dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu 2021-2027 Multimodální a osobní doprava. Celkové náklady dopravního terminálu byly aktualizovány na 117, 965 mil. Kč včetně DPH, z toho způsobilé náklady činí 73, 134 mil. Kč, předpokládaná výše dotace činí 61,6 mil. Kč. V květnu 2024 bylo vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace ve výši 61 560 986 Kč.
Rok 2024:
V rozpočtu města na rok 2024 byla vyčleněna částka ve výši 50 mil. Kč. V jarních měsících 2024 se připravovala žádost o dotaci na Parkovací dům prostřednictvím ITI OA a rada města konaná dne 4.6.2024 odsouhlasila podání žádosti o dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu 2021 - 2027 na parkovací dům na Újezdě. Dotace mohou činit až 85% z celkových způsobilých nákladů, tj. výše dotace může činit až 64,407 mil. Kč. Žádost byla podána dne 2.7.2024. Plánovaná realizace se odvíjela od rozhodnutí získání dotací. Administraci veřejné zakázky "Újezd - parkovací dům" bude realizovat externí společnost MT Legal s.r.o., advokátní kancelář (stejně jako terminál).
Za užívání parkovacích míst bude vybírán poplatek ve výši 20Kč/hod., při maximální výši poplatku za celodenní užívání bude 60 Kč a provozovatelem systému parkování bude Městská policie Prostějov.
V červnu 2024 bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele stavby Dopravního terminálu - květnová rada města schválila zahájení zadávacího řízení na stavební práce Dopravní terminál Újezd. Zadávací řízení administrovala externí společnost MT Legal s.r.o., advokátní kancelář.
Předpokládaná hodnota zakázky byla ve výši 117,9 mil. Kč. Plánované dokončení díla je do konce roku 2025, ale vzhledem ke klimatickým podmínkách a souladu se stavbou parkovacího domu může dojít k prodloužení termínu výstavby.
Nejvýhodnější nabídku předložila společnost SKANSKA a.s. s cenou 106 412 082 Kč DPH. Smlouva byla uzavřena v první dekádě října. Zahájení stavby proběhlo 21.10.2024.
Ke konci roku bylo vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace na výstavbu parkovacího domu ve výši 64, 23 mil. Kč.
Mezi další náklady stavby patří: technický dozor (332 145 Kč), BOZP koordinátor (126 700 Kč), archeologický dozor (54 450 Kč) a autorský dozor (304 297 Kč).
Rok 2025:
V rozpočtu města na rok 2025 bylo vyčleněno celkem 60 mil. Kč na dopravní terminál. Stavba probíhala průběžně, vlivem klimatických podmínek občas dochází k přerušení výstavby. Od poloviny března opět se pracovalo intenzivněji.
V lednu 2025 bylo vyhlášeno výběrové řízení na parkovací dům. V březnu bylo rozhodnuto o výběru dodavatele - "Společnost Parkovací dům Újezd", která je složena z obchodních společností IMOS Brno a.s. z Brna a PSN & DS a.s. se sídlem v Olomouci. V dubnu byla uzavřena smlouva o dílo, které by mělo být dokončeno do 12 měsíců. Náklady na tuto stavbu dle uzavřené smlouvy jsou ve výši 88 854 905 Kč s DPH.
Další náklady na stavbu parkovacího domu budou na technický dozor (1 176 120 Kč), BOZP (116 200 Kč), autorský dozor (234 256 Kč).
Od 12. do 25. května 2025 proběhla 1. etapa výstavby nového autobusového terminálu. V této souvislosti došlo k úplné uzavírce ulice Wolkerova (II/150) v místě okružní křižovatky na Petrském náměstí.
V termínu od 2. června do 10. srpna 2025 z důvodu realizace 2. etapy výstavby této akce probíhala úplná uzavírka silnice v ulici Újezd + částečná uzavírka okružní křižovatky na Petrském náměstí. Objízdná trasa byla vedena po II/150 Wolkerova, Palackého, Blahoslavova, Vápenice a Vrahovická.
V termínu od 11. srpna do 31. srpna byla v rámci 3. etapy uzavírka ulice Újezd a okružní křižovatka byla řízena SSZ, viz výkres. Objízdná trasa byla vedena po II/150 Wolkerova, Palackého, Blahoslavova, Vápenice a Vrahovická. Nákladní vozidla mohly využít objízdnou trasu po MK Průmyslová a dále II/150 Vrahovická.
Dopravní terminál byl slavnostně otevřen dne 5. listopadu 2025. Stavba bude dokončena v polovině listopadu 2025.
Zastávky příměstské dopravy na ul. Lidická budou zrušeny až po vydání nového jízdního řádu (cca polovina prosince 2025).
Idea
Leden 2021
Výběrové řízení na studii dopravního terminálu
Příprava
Únor – duben 2021
Zpracování studie
Prezentace výsledků studie
Květen 2021
Představena v radě města
Výběrové řízení na zpracovatele PD
Červen 2021
Zpracování projektové dokumentace
Srpen 2021 – duben 2022
Vydání stavebního povolení s nabytím právní moci
leden 2023
Vydáno na terminál s nabytím právní moci a na parkovací dům také
Výběrové řízení na dodavatele stavby dopravního terminálu
červen - červenec 2024
zajišťuje externí společnost
Realizace stavby dopravního terminálu
říjen 2024 - listopad 2025
Dne 5.11.2025 se konalo slavnostní otevření dopravního terminálu
Kolaudace stavby dopravního terminálu
2026
Výběrové řízení na dodavatele stavby parkovacího domu
březen - duben 2025
Realizace výstavby parkovacího domu
duben 2025 - květen 2026
Kolaudace stavby parkovacího domu
2026???